Według przeprowadzanych badań już niemal połowa Polaków dokonuje zakupów przez Internet – i to zarówno w sklepach internetowych, jak i na platformach pośredniczących w sprzedaży. Rosnąca popularność zakupów online wynika z ich podstawowych zalet – wygody, szybkości oraz możliwości kupowania o dowolnej porze dnia i tygodnia. Dodatkowym plusem jest także cena kupowanych produktów, która niejednokrotnie jest dużo niższa niż w sklepach stacjonarnych.

Duża ilość e-sklepów sprawia, iż niemal każdy może znaleźć w sieci towar na miarę własnych oczekiwań. Jednak robienie zakupów w Internecie wiąże się z pewnym ryzykiem, gdyż można trafić na nieuczciwego sprzedawcę, który – pomimo dokonania płatności – nie wywiązuje się z obowiązku wysłania zamówionego towaru.

Lawinowo wrasta liczba oszukanych osób, które straciły pieniądze na skutek nieuczciwych transakcji. I tu pojawia się pytania – jak odzyskać zapłaconą kwotę? Polskie prawo i przepisy zawarte w kodeksach dają konsumentowi dwie możliwości – dochodzenie swoich praw na drodze postępowania karnego lub cywilnego.

Postępowanie karne

Każdy konsument, który natrafił w sieci na nieuczciwego sprzedawcę ma prawo do wystąpienia przeciwko niemu na drodze postępowania karnego. Dla wielu pokrzywdzonych ten sposób może okazać się dużo tańszy i bardziej efektywny od postępowania cywilnego – zwłaszcza wtedy, gdy nie jest się jedyną ofiarą internetowego oszusta.

Duża liczba pokrzywdzonych nie tylko wywołuje większe zaangażowanie organów ścigania, ale także sprawia, iż dany czyn (w tym przypadku oszustwo) nabiera większej rangi i jest traktowany dużo poważniej niż pojedynczy przypadek. Pierwszym krokiem postępowania karnego jest złożenie do odpowiedniej instytucji (zazwyczaj policji) zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Zawiadomienie tego typu powinno zawierać nie tylko żądanie naprawienia wyrządzonej szkody, ale także dokładny opis zaistniałej sytuacji oraz wszelkie dowody, które mogą poprzeć wysuwane zarzuty (na przykład zrzuty z danej strony internetowej, potwierdzenie dokonanego przelewu bądź wydruki korespondencji prowadzonej ze sprzedawcą).

Zawiadomienie o nieuczciwym sprzedawcy internetowym trafia do wyspecjalizowanych jednostek zajmujących się oszustwami w sieci, które podejmują odpowiednie działania w celu wykrycia i ukarania sprawcy przestępstwa.

Postępowanie cywilne

Drugim sposobem na odzyskanie pieniędzy utraconych w wyniku transakcji z nieuczciwym sprzedawcą jest dochodzenie swoich praw na drodze postępowania cywilnego. Jednak nie jest to proste, a podjęte działania wymagają znacznie więcej czasu i nakładów finansowych niż postępowanie karne.

Pierwszym krokiem w poprawnym złożeniu roszczenia jest uzyskanie danych adresowych nieuczciwego sprzedawcy, co w przypadku obrotu elektronicznego może być niezwykle trudne. Ich ustalenie może wiązać się z poniesieniem niemałych kosztów.

Drugą przeszkodą może być obowiązek złożenia pozwu w sądzie właściwym dla siedziby pozwanego, co w przypadku dużej odległości wiąże się z dodatkowymi dojazdami. Nie można też wykluczyć ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych – na przykład związanych z powoływaniem biegłych.

W sytuacji prawidłowo sformułowanego pozwu i przedstawienia niezbitych dowodów na oszustwo sąd może wydać wyrok nakazujący wyrównanie poniesionych strat, który po uprawomocnieniu się będzie powodem do wszczęcia egzekucji wobec pozwanego.

Wyrok.. i co dalej

Wydanie wyroku nakazującego naprawienie szkody i wypłacenie poszkodowanemu odpowiednich środków finansowych umożliwia odzyskanie straconych pieniędzy. Jednak – co warte podkreślenia – nie jest to równoznaczne z zakończeniem sprawy. Wszystko zależy od tego, czy pozwany posiada odpowiednie środki umożliwiające naprawienie wyrządzonych szkód.

Niestety w wielu przypadkach okazuje się, iż egzekucja zarządzonych odszkodowań nie jest możliwa, gdyż nieuczciwy sprzedawca nie dysponuje majątkiem mogącym zabezpieczyć zasądzone roszczenia. W takiej sytuacji odzyskanie pieniędzy jest niemal niemożliwe.

Świat internetowych zakupów oferuje bardzo szeroki wybór towarów i usług. Jednak ma też swoją ciemną stronę w postaci nieuczciwych sprzedawców. Dlatego też warto sprawdzać sklepy internetowe, a w przypadku nieuczciwej transakcji – podjąć kroki w celu odzyskania utraconych pieniędzy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ