Jak prawidłowo przygotować regulamin sklepu?

Prowadzenie sklepu wymaga przygotowania stosownego regulaminu, który musi zostać zaakceptowany przez konsumenta. Nie może przy tym naruszać w żadnym stopniu jego praw, a także dobrze chronić interesy przedsiębiorcy. Zatem jego stworzenie wymaga dobrego posługiwania się językiem prawnym, gdyż łatwo o popełnienie błędu skutkującego karą nałożoną przez UOKIK za wprowadzanie konsumentów w błąd. W prawidłowym przygotowaniu regulaminu może pomóc adwokat w ramach porady prawnej. Może również reprezentować sklep w sprawach spornych.

Jak powinien być skonstruowany regulamin pod względem technicznym?

Oczywiście każdy regulamin sklepu powinien być czytelny i zrozumiały dla klienta. Nie może to być ciąg znaków pisanych drobną czcionką bez żadnych przerw. Powinien zawierać paragrafy i punkty. Konieczne jest również umieszczenie w takim dokumencie spisu treści, który ułatwia konsumentom zapoznanie się z poszczególnymi zapisami podzielonymi na rozdziały. Warto, by tytuły wyróżnione były innym kolorem, np. niebieskim. Oczywiście przy każdym regulaminie na końcu powinna znaleźć się wzmianka o tym, że korzystając z usług firmy xyz akceptuje się jej regulamin. Konsument musi przed dokonaniem zakupów go zatwierdzić, aby zakup został dokonany zgodnie z obowiązującymi przepisami, o czym przypomina adwokat.

Co powinien zawierać każdy regulamin?

Są pewne stałe punkty, które muszą być zawarte w każdym regulaminie. Jeśli nie jest się pewnym jak go sformułować, a zamieszkuje się w stolicy województwa podlaskiego, warto skorzystać z usług adwokata w Białymstoku. Wskaże, co powinno znaleźć się w regulaminie. Wśród podstawowych kwestii, które zawiera każdy taki dokument są dane sprzedającego, zarys oferty, a także definicje. W kolejnym bloku powinny znaleźć się instrukcje dotyczące rejestrowania się, logowania, zamawiania towaru i sposobu płatności, a także dostawy. Kolejny rozdział w regulaminie powinny stanowić procedury reklamacji, czyli wymiany lub zwrotu. Osobny punkt powinien stanowić rozdział o ochronie danych osobowych, który jest szczególnie ważny w obliczu zmian dotyczących przyjęcia RODO. Adwokat, świadczący usługi w Białymstoku wskaże w jaki sposób skonstruować ten rozdział.

Jak unikać klauzul niedozwolonych?

Każdy regulamin musi być prawidłowo skonstruowany pod względem prawnym i nie naruszać praw konsumentów. Stąd nie może zawierać niedozwolonych klauzul, które godzą w te prawa. Można tu przytoczyć kilka przykładów niedozwolonych klauzul. Jedną z częściej się powtarzających jest klauzula o możliwości zwrotu towaru jedynie w nieuszkodzonym opakowaniu. Często pojawia się również niedozwolony napis o konieczności sprawdzeniu paczki przy kurierze, co według danego sklepu jest konieczne, aby reklamacja o wybrakowaniu czy uszkodzeniu towaru mogła zostać uznana. Jeśli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dostanie sygnał o takiej praktyce na przedsiębiorcę zostanie nałożona kara za naruszenie praw konsumentów i wprowadzenie ich w błąd, a jej wysokość wynosi 10% przychodów z ostatniego roku podatkowego. Niższą karę można zapłacić, jeśli przeprowadzona zostanie kontrola przez Sąd Ochrony Konkurencji i konsumentów. Wtedy nałożona kara wyniesie od 1000 do 1500 zł od jednego postępowania. Dlatego zanim zamieści się regulamin na stronie sklepu internetowego warto umówić się na konsultację z adwokatem. Uchroni to przed wysokimi karami. Warto również pamiętać o sprawdzaniu niedozwolonych klauzul w rejestrze prowadzonym przez Prezesa UOKIK.

Wiarygodność jest bardzo ważna

Przygotowując podstawowe punkty regulaminu trzeba sprawdzić czy są spójne i czy żadne zapisy regulaminu się nie wykluczają. Regulamin może zawierać również załącznik np. o trwającym konkursie. Musi on zawierać ramy czasowe, a także opisane dokładnie warunki, a także system przyznawania nagród. Nie może być sytuacji, że jest zapis o nagrodzie gwarantowanej, której klient nie otrzyma ze względu na braki magazynowe. Taka sytuacja musi być wyraźnie zaznaczona w regulaminie i powinien być zaproponowany ekwiwalent również w nim wymieniony. Odpowiednia polityka konkursowa buduje prestiż i wiarygodność marki. Oczywiście w samym regulaminie powinien być zawarty również NIP i REGON firmy, a także pełne dane kontaktowe, co również sprawia, że zaufanie do marki się zwiększa.

Przygotowanie regulaminu może nastręczać wielu problemów natury prawnej. Dlatego jego przygotowanie warto skonsultować z prawnikiem z Białegostoku.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij