Sprzedaż mieszkania a sprawy notarialne

Umowa sprzedaży mieszkania to bardzo ważny dokument. Nie możemy sami sporządzić takiego pisma, w tym celu konieczne jest udanie się do notariusza, ponieważ z prawnego punktu widzenia tylko taka osoba może nam sporządzić umowę sprzedaży domu. Jeśli podobny akt został sporządzony, a nie jest sygnowany przez notariusza to niestety, ale taki dokument nie ma żadnej wartości prawnej, co sprawia, że jest to nic nieznaczący papier. Zasady dotyczące sprzedaży mieszkania lub domu są takie same w dowolnym miejscu w Polsce, tak więc jest to jednolite prawo, które trzeba przestrzegać, ponieważ tylko w taki sposób będziemy w stanie załatwić wszystkie formalności prawne. Warto dodać, że taki dokument musi być sporządzony nie tylko przez osobę sprzedającą, ale i kupującą daną nieruchomość.

Osoba prawna pomoże

Notariusz pomoże nam w każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji pod warunkiem, że dostarczymy mu niezbędne dokumenty do wykonania określonej procedury sprzedaży i kupna. Osoba sprzedająca musi dostarczyć wpis z księgi wieczystej, ogólny akt notarialny mieszkania lub nieruchomości oraz zaświadczenie z urzędu o braku meldunku i regulacji wszystkich opłat za mieszkanie lub nieruchomość. Osoba kupująca z kolei musi dostarczyć informacje dotyczące kredytu udzielonego za zakup poszczególnej nieruchomości. Obie strony muszą w pełni spełniać powyższe warunki, ponieważ tylko w takim wypadku procedura może ruszyć dalej. Ważna uwaga, podczas załatwiania formalności obie strony, muszą posiadać aktualny dokument tożsamości, który pozwoli na zweryfikowanie danych zarówno kupującego, jak i sprzedającego. Jest to po prostu formalne potwierdzenie tożsamości obu zainteresowanych stron. Jeśli planujemy zakup mieszkania za gotówkę, to powyższe potwierdzenie o kredycie nie jest wymagane.

Co musi zawierać akt?

Prawidłowo sporządzony akt notarialny powinien zawierać datę sporządzenia umowy, miejsce sporządzenia aktu, dane personalne notariusza oraz pełny adres kancelarii, dane osób uczestniczących w transakcji sprzedaży lub kupna, oświadczenia poszczególnych stron, stwierdzenie informujące o odczytaniu przyjęciu i podpisaniu aktu oraz najważniejsze, podpis notariusza uczestniczącego w transakcji, jak i osób będących stronami. Tylko po spełnieniu powyższych warunków, dokument staje się wiążący jeśli znajdzie się na nim podpis określonego w umowie notariusza. Oryginał aktu zawsze zostaje w danej kancelarii, my jedynie otrzymujemy kopię dokumentu. Tylko na podstawie pierwotnego dokumentu, notariusz może złożyć wniosek o wpis do księgi wieczystej. Akt ten znajduje się u notariusza przez dziesięć lat, gdzie potem zgodnie z procedurą, całość trafia do archiwum sądowego i jest przechowywana do momentu, gdy osoba posiadająca nieruchomość nie zdecyduje się na sprzedaż.

Załatwiamy formalności

Jeśli planujemy uzyskać jak najszybciej odpowiedni dokument, to wszystkie wymagane papiery powinniśmy złożyć z dużym wyprzedzeniem. Dzięki takiemu podejściu nie będziemy zmuszeni tyle czekać na wydanie aktu. Notariusz musi mieć trochę czasu na dopięcie wszystkich rzeczy związanych z formalnościami, dlatego warto działać szybko i skutecznie, aby to nieco przyspieszyć. To notariusz jest zobowiązany do przeprowadzenia finalnej transakcji i na nim spoczywa cała odpowiedzialność, jak i konieczność poinformowania obu stron o zachodzących procedurach, a także prawach i obowiązkach, jakie strony są zobowiązane przestrzegać po podpisaniu umowy. Pamiętajmy, aby takie sprawy załatwiać na gorąco, oszczędzimy sobie w ten sposób czekania i o wiele szybciej nabędziemy prawa do sprzedaży mieszkania.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij