Prawo dotyczące kredytów, jakie prawa ma kredytobiorca

Prawo dotyczące kredytów, jakie prawa ma kredytobiorca?

Każdemu, kto decyduje się na zawarcie umowy z bankiem lub z firmą pożyczkową przysługują prawa i obowiązki wynikające ustawy o kredycie konsumenckim z dnia 11 maja 2011 roku. Ta świadomość jest wśród kredytobiorców wciąż stosunkowo niska. To błąd, ponieważ wiedza ta może być przydatna w wielu sytuacjach. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jakie prawa gwarantuje ci powyższa ustawa.

Prawo do otrzymania informacji o produkcie finansowym

To podstawowe prawo każdego konsumenta. Każdy bank oraz firma pożyczkowa zobowiązane są do podania rzetelnych i prawdziwych informacji na temat oferowanej usługi lub produktu. Jeszcze przed zawarciem umowy klient ma prawo domagać się bezpłatnego projektu umowy kredytu lub pożyczki a ta musi zostać mu przedstawiona, jeśli w ocenie kredytodawcy spełnia on wszystkie stawiane wymogi. Gdy pewne zapisy w umowie są niejasne, pracownik placówki jest zobowiązany wytłumaczyć każdy z osobna. Konsument może przedstawić projekt umowy doradcy kredytowemu lub spróbować ją zrozumieć samodzielnie. Jest to możliwe dzięki pomocnym źródłom internetowym. Kredyty analizuje poradnik finansowy HaloKredyty.pl, w którym znaleźć można dokładny opis każdego produktu finansowego.

W ramach przekazywania rzetelnych informacji konsument powinien zostać zapoznany z takimi kwestiami jak:

  • rodzaj kredytu lub pożyczki,
  • termin spłaty,
  • stopa oprocentowania,
  • okres kredytowania,
  • zasady spłaty,
  • ewentualna konieczność wykupienia dodatkowych produktów finansowych jak ubezpieczenie kredytu.

Prawo do odstąpienia od umowy kredytu

Wciąż bardzo mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że mają prawo do odstąpienia od umowy kredytu lub pożyczki w przeciągu 14 dni od jej zawarcia. Nie trzeba nawet podawać przyczyny. Kredytodawca ma w tym wypadku obowiązek przekazania klientowi wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Jeśli tego nie zrobi, cały proces przesuwa się o kolejne 14 dni. Wzór takiego oświadczenia musi być przekazany na trwałym nośniku z oznaczeniem imienia i nazwiska pośrednika kredytowego lub kredytodawcy wraz z adresem siedziby. Klient nie ponosi żadnych kosztów w związku z odstąpieniem od umowy. W sytuacji, gdy w międzyczasie środki zostały wypłacone, klient jest zobowiązany niezwłocznie je zwrócić w terminie nie później niż 30 dni od momentu złożenia oświadczenia.

Prawo do spłaty kredytu przed terminem

Zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, kredytodawca nie może uzależniać wcześniejszej spłaty kredytu od tego, czy zostanie on poinformowany przez klienta o takim zamiarze. W sytuacji spłacenia całości kredytu przed terminem wskazanym w umowie całkowity koszt całego zobowiązania zostaje obniżony o koszty dotyczące okresu, o jaki skrócono czas obowiązywania umowy.

Prawo do uzyskania wyjaśnienia w przypadku odmowy kredytu

Konsument ma prawo żądać od instytucji finansowej wydania dokumentu lub informacji niezbędnych do dokonania oceny zdolności kredytowej. W przypadku odmowy udzielenia kredytu, na życzenie klienta ma przekazać szczegółowe informacje odnośnie powodów takiej decyzji i podania przyczyn negatywnej weryfikacji. Oczywiście wszystko odbywa się bezpłatnie.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij