Nierzetelni i nieuczciwi kontrahenci to olbrzymi problem polskiej gospodarki. Coraz częściej słyszy się informacje o upadkach firm (zwłaszcza tych małych), które nie otrzymały zapłaty od swoich partnerów biznesowych. Niewypłacalność kontrahentów to podwójny problem dla przedsiębiorców – z jednej strony nie otrzymują oni zapłaty za sprzedany towar lub wykonaną usługę, a z drugiej muszą ponieść koszty związane z utrzymaniem firmy i wypełnić zobowiązania skarbowo – podatkowe.

W konsekwencji może dojść do utraty płynności finansowej, a nawet bankructwa i zamknięcia firmy. Dlatego warto poświęcić trochę czasu (a nawet pieniędzy), aby sprawdzić wiarygodność kontrahenta – może to zaoszczędzić nie tylko sporo nerwów w przyszłości, ale także uchronić przed kłopotami finansowymi.

Obowiązujące w Polsce prawo i przepisy dają przedsiębiorcom kilka możliwości zweryfikowania uczciwości i wypłacalności partnerów biznesowych.

CEIDG i KRS

Pierwszym krokiem w sprawdzaniu wiarygodności kontrahenta jest ściągnięcie odpowiednich danych na temat firmy z ogólnie dostępnych rejestrów gospodarczych. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej pewne informacje może dostarczyć Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Oferuje ona prostą wyszukiwarkę podmiotów gospodarczych, gdzie po wpisaniu NIP-u, nazwiska bądź adresu można uzyskać między innymi takie dane jak:
– datę rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej,
– informację o ewentualnym zawieszeniu działalności i jej przyczynach,
– informacje o postępowaniu upadłościowym.

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek podawania danych do CEIDG zgodnych ze stanem rzeczywistym, co pozwala domniemywać, iż dane zawarte w rejestrze są prawdziwe.

Innym rejestrem umożliwiającym formalne sprawdzenie kontrahenta jest Krajowy Rejestr Sądowy – dotyczy on przede wszystkim spółek prawa handlowego.

KRS to niezwykle przydatne narzędzie w sprawdzaniu partnerów biznesowych, gdyż zawarte tam dane dotyczą nie tylko właściciela i udziałowców, rodzaju i okresu działalności, danych adresowych i wielkości kapitału, ale także dostarczają informacji na temat ewentualnych niezapłaconych należności wobec Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz prowadzonych postępowań upadłościowych.

Zatem KRS daje niemal całościowy obraz prowadzonej działalności i jest niezwykle przydatny w weryfikacji kontrahenta.

Rejestry dłużników

Niewypłacalny kontrahent to jeden z podstawowych powodów utraty płynności finansowej. Na szczęście polskie prawo i przepisy zawarte w ustawach umożliwiają sprawdzenie sytuacji finansowej przyszłego partnera biznesowego. Z pomocą przychodzą rejestry dłużników, które umożliwiają zweryfikowanie wiarygodności pod względem wypłacalności finansowej. W tym przypadku można skorzystać z Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, który jest częścią Krajowego Rejestru Sądowego.

Do tego rejestru trafiają nie tylko spółki, ale także wszystkie osoby fizyczne oraz firmy osób fizycznych, które z różnorodnych powodów maja problem z wypłacalnością. W celu uzyskania takich szczegółowych informacji należy złożyć odpowiedni wniosek i uiścić ustaloną opłatę.

Jednym z elementów świadczącym o problemach kontrahenta jest zaleganie z opłatami i zobowiązaniami finansowymi. Informacje tego typu można sprawdzić w Biurach Informacji Gospodarczej – między innymi w Krajowym Rejestrze Długów. Podstawowym mankamentem takich rejestrów jest fakt, iż nie każdy dłużnik trafia na tak zwaną czarną listę – wielu wierzycieli nie zgłasza nieuczciwych kontrahentów, co w konsekwencji wiąże się z niepełną informacją na ich temat.

Wywiadownia gospodarcza

Jednym z najskuteczniejszych – i niestety najdroższych – sposobów na zweryfikowanie kontrahenta jest skorzystanie z usług wywiadowni gospodarczych. Firmy tego typu zajmują się zawodowym zdobywaniem informacji na temat podmiotów gospodarczych.

Ich usługi obejmują nie tylko podstawowy zakres wiedzy na temat danego kontrahenta, ale także pełne raporty i analizy zawierające niezwykle szczegółowe dane. Skorzystanie z usług wywiadowni gospodarczych nie należy do tanich, ale w niektórych przypadkach – zwłaszcza przy ryzykownych i kosztownych przedsięwzięciach – może być niezwykle opłacalne.

Wiedza o obecnym bądź przyszłym kontrahencie może w znacznym stopniu zminimalizować ryzyko poniesionych strat. W dobie niepewności gospodarczej każdy nieuczciwy kontrahent może doprowadzić do upadku firmy. Skuteczne zebranie informacji jest jednym ze sposobów na uniknięcie problemów finansowych związanych z niewypłacalnością partnera biznesowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ