Prawo dotyczące kredytów, jakie prawa ma kredytobiorca?
Każdemu, kto decyduje się na zawarcie umowy z bankiem lub z firmą pożyczkową przysługują prawa i obowiązki wynikające ustawy o kredycie konsumenckim z dnia 11 maja 2011 roku. Ta świadomość jest wśród kredytobiorców wciąż stosunkowo niska. To błąd, ponieważ wiedza ta może być przydatna w wielu sytuacjach. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jakie prawa gwarantuje ci powyższa ustawa.
Prawo do otrzymania informacji o produkcie finansowym
To podstawowe prawo każdego konsumenta. Każdy bank oraz firma pożyczkowa zobowiązane są do podania rzetelnych i prawdziwych informacji na temat oferowanej usługi lub produktu. Jeszcze przed zawarciem umowy klient ma prawo domagać się bezpłatnego projektu umowy kredytu lub pożyczki a ta musi zostać mu przedstawiona, jeśli w ocenie kredytodawcy spełnia on wszystkie stawiane wymogi. Gdy pewne zapisy w umowie są niejasne, pracownik placówki jest zobowiązany wytłumaczyć każdy z osobna. Konsument może przedstawić projekt umowy doradcy kredytowemu lub spróbować ją zrozumieć samodzielnie. Jest to możliwe dzięki pomocnym źródłom internetowym. Kredyty analizuje poradnik finansowy HaloKredyty.pl, w którym znaleźć można dokładny opis każdego produktu finansowego.
W ramach przekazywania rzetelnych informacji konsument powinien zostać zapoznany z takimi kwestiami jak:
- rodzaj kredytu lub pożyczki,
- termin spłaty,
- stopa oprocentowania,
- okres kredytowania,
- zasady spłaty,
- ewentualna konieczność wykupienia dodatkowych produktów finansowych jak ubezpieczenie kredytu.
Prawo do odstąpienia od umowy kredytu
Wciąż bardzo mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że mają prawo do odstąpienia od umowy kredytu lub pożyczki w przeciągu 14 dni od jej zawarcia. Nie trzeba nawet podawać przyczyny. Kredytodawca ma w tym wypadku obowiązek przekazania klientowi wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Jeśli tego nie zrobi, cały proces przesuwa się o kolejne 14 dni. Wzór takiego oświadczenia musi być przekazany na trwałym nośniku z oznaczeniem imienia i nazwiska pośrednika kredytowego lub kredytodawcy wraz z adresem siedziby. Klient nie ponosi żadnych kosztów w związku z odstąpieniem od umowy. W sytuacji, gdy w międzyczasie środki zostały wypłacone, klient jest zobowiązany niezwłocznie je zwrócić w terminie nie później niż 30 dni od momentu złożenia oświadczenia.
Prawo do spłaty kredytu przed terminem
Zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, kredytodawca nie może uzależniać wcześniejszej spłaty kredytu od tego, czy zostanie on poinformowany przez klienta o takim zamiarze. W sytuacji spłacenia całości kredytu przed terminem wskazanym w umowie całkowity koszt całego zobowiązania zostaje obniżony o koszty dotyczące okresu, o jaki skrócono czas obowiązywania umowy.
Prawo do uzyskania wyjaśnienia w przypadku odmowy kredytu
Konsument ma prawo żądać od instytucji finansowej wydania dokumentu lub informacji niezbędnych do dokonania oceny zdolności kredytowej. W przypadku odmowy udzielenia kredytu, na życzenie klienta ma przekazać szczegółowe informacje odnośnie powodów takiej decyzji i podania przyczyn negatywnej weryfikacji. Oczywiście wszystko odbywa się bezpłatnie.