Jak zdobyć meldunek w Polsce?
Jeśli mieszkasz w Polsce, na stałe lub tymczasowo, jesteś objęty obowiązkiem meldunkowym. Sprawdź, na czym to polega, kogo dotyczy, a także jak złożyć wniosek o meldunek, zarówno gdy jesteś polskim obywatelem, jak i obcokrajowcem.
Na czym polega obowiązek meldunkowy?
Obowiązek meldunkowy to
Meldunek dotyczy każdej osoby, której pobyt na terenie Polski jest dłuższy, niż 3 miesiące. Jeśli tego nie dopełnisz, możesz podlegać karze nagany, grzywny lub ograniczenia wolności, choć tutaj dodamy, że w praktyce bardzo rzadko stosuje się kary wobec osób, które nie zameldowały się w miejscu pobytu.
Obowiązek meldunkowy polega na:
- zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
- wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
- zgłoszeniu wyjazdu za granicę;
- zgłoszeniu powrotu z wyjazdu za granicę.
Wyjaśnimy jeszcze różnice między pobytem stałym a czasowym. Pobyt stały oznacza zamieszkanie w danej miejscowości z zamiarem stałego przebywania tam. Analogicznie, pobyt czasowy to zamieszkiwanie określonej miejscowości, ale bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego. W praktyce możesz być jednocześnie zameldowany na pobyt stały oraz czasowy, ale nie możesz posiadać dwóch miejsc pobytu stałego lub dwóch miejsc pobytu czasowego.
Jak złożyć wniosek o meldunek w Polsce przeczytasz na Lexadvena.com, gdzie znajdziesz wskazówki, jakie dokumenty należy przygotować, a także, w jaki sposób je dostarczyć.
Jak zdobyć meldunek przez obywatela Polski?
Obywatele Polski mogą złożyć wniosek w urzędzie lub przez internet, istnieje też możliwość załatwienia tej sprawy przez pełnomocnika. Dokumenty, które będą potrzebne, to formularz zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego, dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport), a także dokument potwierdzający miejsce pobytu (odpis z księgi wieczystej, jeśli jesteś właścicielem mieszkania/domu lub umowa najmu lokalu).
Dokumenty składasz w urzędzie gminy, na terenie której mieszkasz lub online. W drugim przypadku musisz zalogować się w serwisie gov.pl, korzystając z e-dowodu lub profilu zaufanego. Wszystkie dokumenty, potrzebne do wniosku, muszą mieć postać elektroniczną, odpowiedni plik dołączasz do e-formularza.
Na dopełnienie obowiązku meldunkowego masz maksymalnie 30 dni od przybycia do miejsca zamieszkania.
Jak zdobyć meldunek przez obcokrajowca?
W przypadku obcokrajowców cały proces wygląda bardzo podobnie. Wniosek można złożyć w urzędzie gminy lub przez internet, aczkolwiek niemożliwym będzie logowanie się w serwisie przy pomocy e-dowodu, konieczne jest posiadanie profilu zaufanego.
Obowiązek meldunkowy należy spełnić najpóźniej:
- w 30. dniu od przyjazdu do Polski, gdy jesteś obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu;
- w 4 dniu od przyjazdu do Polski, gdy nie zaliczasz się do powyższych grup.