Jak zdobyć meldunek w Polsce

Jak zdobyć meldunek w Polsce?

Jeśli mieszkasz w Polsce, na stałe lub tymczasowo, jesteś objęty obowiązkiem meldunkowym. Sprawdź, na czym to polega, kogo dotyczy, a także jak złożyć wniosek o meldunek, zarówno gdy jesteś polskim obywatelem, jak i obcokrajowcem.

Na czym polega obowiązek meldunkowy?

Obowiązek meldunkowy to obowiązek zgłoszenia informacji o miejscu zamieszkania oraz pobytu, tymczasowego lub stałego. Służy to przede wszystkim celom administracyjnym, umożliwia prowadzenie ewidencji ludności, która ułatwia m.in. działania samorządów terytorialnych.

Meldunek dotyczy każdej osoby, której pobyt na terenie Polski jest dłuższy, niż 3 miesiące. Jeśli tego nie dopełnisz, możesz podlegać karze nagany, grzywny lub ograniczenia wolności, choć tutaj dodamy, że w praktyce bardzo rzadko stosuje się kary wobec osób, które nie zameldowały się w miejscu pobytu.

Obowiązek meldunkowy polega na:

  • zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
  • wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
  • zgłoszeniu wyjazdu za granicę;
  • zgłoszeniu powrotu z wyjazdu za granicę.

Wyjaśnimy jeszcze różnice między pobytem stałym a czasowym. Pobyt stały oznacza zamieszkanie w danej miejscowości z zamiarem stałego przebywania tam. Analogicznie, pobyt czasowy to zamieszkiwanie określonej miejscowości, ale bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego. W praktyce możesz być jednocześnie zameldowany na pobyt stały oraz czasowy, ale nie możesz posiadać dwóch miejsc pobytu stałego lub dwóch miejsc pobytu czasowego.

Jak złożyć wniosek o meldunek w Polsce przeczytasz na Lexadvena.com, gdzie znajdziesz wskazówki, jakie dokumenty należy przygotować, a także, w jaki sposób je dostarczyć.

Jak zdobyć meldunek przez obywatela Polski?

Obywatele Polski mogą złożyć wniosek w urzędzie lub przez internet, istnieje też możliwość załatwienia tej sprawy przez pełnomocnika. Dokumenty, które będą potrzebne, to formularz zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego, dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport), a także dokument potwierdzający miejsce pobytu (odpis z księgi wieczystej, jeśli jesteś właścicielem mieszkania/domu lub umowa najmu lokalu).

Dokumenty składasz w urzędzie gminy, na terenie której mieszkasz lub online. W drugim przypadku musisz zalogować się w serwisie gov.pl, korzystając z e-dowodu lub profilu zaufanego. Wszystkie dokumenty, potrzebne do wniosku, muszą mieć postać elektroniczną, odpowiedni plik dołączasz do e-formularza.

Na dopełnienie obowiązku meldunkowego masz maksymalnie 30 dni od przybycia do miejsca zamieszkania.

Jak zdobyć meldunek przez obcokrajowca?

W przypadku obcokrajowców cały proces wygląda bardzo podobnie. Wniosek można złożyć w urzędzie gminy lub przez internet, aczkolwiek niemożliwym będzie logowanie się w serwisie przy pomocy e-dowodu, konieczne jest posiadanie profilu zaufanego.

Obowiązek meldunkowy należy spełnić najpóźniej:

  • w 30. dniu od przyjazdu do Polski, gdy jesteś obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu;
  • w 4 dniu od przyjazdu do Polski, gdy nie zaliczasz się do powyższych grup.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij