Prowadzenie własnej kancelarii prawnej – od czego zacząć?
Prowadzenie własnej kancelarii to marzenie większości adwokatów. Podejmowanie pracy na etacie w tym zawodzie nie jest częstą praktyką, jednak konkurencja, zwłaszcza w dużych miastach, wśród kancelarii prawniczych jest bardzo duża. Od czego zacząć prowadzenie własnej działalności?
Uprawnienia i lokalizacja
Adwokat, który chciałby prowadzić własną działalność gospodarczą, musi zwrócić uwagę na dwie podstawowe kwestie. Przede wszystkim nie może on założyć kancelarii adwokackiej, jeśli nie posiada uprawnień do wykonywania zawodu. Nawet w przypadku ukończenia aplikacji, lecz nieposiadania wpisu na listę adwokatów, nie można prowadzić kancelarii adwokackiej, a jedynie prawniczą. Ponadto bardzo istotna jest lokalizacja – firma musi mieć siedzibę w reprezentatywnym miejscu, do którego potencjalnym klientom będzie łatwo trafić. W dużych miastach, takich jak Wrocław, Kraków czy Warszawa, znalezienie odpowiedniego lokum stanowi niemałe wyzwanie, zwłaszcza że w najlepszych miejscach działa już sporo różnego rodzaju kancelarii adwokackich oraz radcowskich.
Oferta dla klientów indywidualnych i biznesowych
Istotnym aspektem w kontekście prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej jest opracowanie oferty. Wydaje się, że adwokat specjalizuje się w każdej dziedzinie prawa, jednak w rzeczywistości każda kancelaria ma określony własny profil działania. Niektóre wybierają odszkodowania, inne prawo rodzinne, jeszcze inne prawo karne. Najlepiej podać kilka dziedzin prawa, w których czujemy się najmocniejsi. Zazwyczaj w ofercie kancelarii adwokackich znajduje się szeroko pojęte prawo cywilne oraz prawo karne. Ważne, aby ofertę skierować nie tylko do klientów indywidualnych, lecz również biznesowych. Daje to znacznie większe możliwości, zwłaszcza w początkowym okresie, gdy dopiero pracujemy nad marką własną.
O czym pamiętać, zakładając kancelarię adwokacką?
Chcąc założyć kancelarię adwokacką, konieczne będzie dopełnienie kilku formalności. Przede wszystkim trzeba założyć własną działalność gospodarczą – można to zrobić internetowo, przez profil zaufany bądź za pomocą podpisu kwalifikowanego. Następnie należy wybrać formę opodatkowania oraz zarejestrować się do celów podatku VAT – w przypadku adwokatów bycie czynnym podatnikiem VAT jest obowiązkowe. Na koniec musimy jeszcze dokonać niezbędnego zgłoszenia w Urzędzie Skarbowym oraz w ZUS. Większość formalności można dopełnić w kilka chwil, jednak najwięcej problemów sprawia zwykle samo urządzenie kancelarii oraz pozyskanie klientów.