Jak tworzyć marketing szeptany?
Wiele osób, szczególnie tych, które do tej pory nie miały zbyt wielkiej styczności z tą formą marketingu, kojarzy buzz marketing z chaotycznymi wpisami publikowanymi we wszystkich możliwych miejscach w sieci. Oczywiście, zdarzają się i takie działania, jednak jest to zwykle wynik zlecenia ich nieprofesjonalnym agencjom lub freelancerom, zupełnie niemającym pojęcia co robią. Marketing szeptany, nazywany też marketingiem plotki lub marketingiem dyskusji potrafi być potężnym narzędziem promocji firm, pod warunkiem, że zostanie odpowiednio wykorzystany. Co to właściwie oznacza? Przeczytaj i dowiedz się już dziś!
Społeczny dowód słuszności
Marketing szeptany opiera się na jednej z technik wywierana wpływu opisanej przez Cialdiniego, a dokładniej na społecznym dowodzie słuszności. Często można spotkać się również z takim określeniem jak dowód tłumu. Bez względu na nazwę, chodzi tutaj o jedną z fundamentalnych zasad rządzących ludzkim zachowaniem. Mówi ona, że nasze zachowanie podyktowane jest w dużej mierze wpływem postępowania otaczających nas ludzi, a szczególnie tych, z którymi chcemy się utożsamiać i których opinia jest dla nas szczególnie istotna. W ten sposób zdobywamy akceptację i sympatię innych. W końcu nie bez powodu powstało słynne powiedzenie „Jeśli wszedłeś między wrony, musisz krakać tak jak one”. Sugerowanie się decyzjami innych osób utwierdza nas w przekonaniu, że sami postępujemy słusznie i dokonujemy odpowiednich decyzji. W przypadku wyboru produktów i usług ogromny wpływ mają na nas więc opinie o sklepie innych użytkowników. Jeśli oni wydają się zadowoleni z zakupu i polecają go innym, to jesteśmy zdecydowanie bardziej skłonni zdecydować się na ten sam zakup. Tę zasadę można zaobserwować nie tylko w marketingu internetowym. Doskonałym przykładem może być wybieranie restauracji, w której się zje na wakacjach. Najlepiej iść tam, gdzie jest dużo osób, ponieważ musi być tam smaczne jedzenie, nieprawdaż? Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto przynajmniej raz tak nie zrobił.
Jak skutecznie tworzyć buzz marketing?
Wszystkie planowane działania związane z marketingiem szeptanym powinny tworzyć spójną i przemyślaną kampanię promocyjną. W żadnym przypadku chaotyczne i nieprzemyślane kroki nie przyczynią się do odniesienia sukcesu. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie i stosowanie się do kilku podstawowych reguł:
Wybierz odpowiednie kanały komunikacji – Częstym błędem popełnianym przez marki jest działanie tylko i wyłącznie w jednym kanale komunikacji, na przykład na forach dyskusyjnych. Jest to szczególnie problematyczne w sytuacji, gdy grupa docelowa klientów przebywa przede wszystkim w innym miejscu. W takiej sytuacji mamy do czynienia z niepotrzebnym przepalaniem budżetu na działania, które nie przynoszą praktycznie żadnych korzyści.
Monitoruj i analizuj działania – Każdą kampanię należy na bieżąco monitorować, a później odpowiednio przeanalizować jej wyniki i sprawdzić, w jakim stopniu przyczyniła się do osiągnięcia założonych celów. Wskaźniki warte monitorowania należy dobierać indywidualnie, na podstawie przyjętych założeń. Pozwolić to określić, w co inwestować w przyszłości czas i pieniądze oraz jakie poprawki należy wprowadzić w kolejnych etapach działań.
Nie przesadzaj z chwaleniem – Nikt nie uwierzy we wpisy skupiające się tylko i wyłącznie na zaletach produktów i przedstawiające je w taki sposób, że mogą one odmienić życie każdego i uszczęśliwić go, bez względu na wszystkie inne okoliczności. Nadmierne epatowanie miłością do marki lub jej oferty jest niezwykle podejrzane i wzbudza wątpliwości wśród odbiorców. Treść wpisów powinna być jak najbardziej naturalna i wiarygodna, tak by nie zostać zdemaskowana i nie zrażać użytkowników.
Zaufaj specjalistom!
Marketing szeptany to innowacyjny i niezwykle skuteczny sposób na sprawną promocję marki jej produktów. Recenzje produktowe i opinie o sklepie umieszczane w różnych kanałach komunikacji mogą w krótkim czasie przyczynić się do poprawy wizerunku i renomy marki. Warto jednak pamiętać o tym, że współczesny odbiorca jest niezwykle wymagający i czujny. Dlatego, jeśli nie posiadamy specjalistycznej wiedzy i nie dysponujemy odpowiednią ilością czasu wolnego, to najrozsądniejszym rozwiązaniem jest przekazanie działań marketingu szeptanego profesjonalistom. Doświadczona agencja marketingowa pozwoli na szybsze osiągnięcie celów i skoncentrowanie się na najbardziej efektywnych działaniach. Co więcej, w przypadku współpracy z ekspertami możesz liczyć również na regularne raportowanie i dodatkowe porady. Jeśli chcesz mieć pewność, że wizerunek twojej firmy jest w dobrych rękach, skontaktuj się WMH Agency, gdzie specjaliści do spraw e-pr marek pomogą opracować Ci skuteczną strategię buzz marketingu i dopilnują, by każdy etap działań być prowadzony w sposób nie tylko efektywny, ale i etyczny.
Autor: Piotr Sulewski, biegły sądowy przy Sądzie Okręgowym w Warszawie; prezes zarządu WMH sp. z o.o. sp.k