Co należy wiedzieć o numerze NIP?

Czym jest numer NIP? Co warto o nim wiedzieć? Jak wykorzystać NIP, aby sprawdzić po-tencjalnego kontrahenta przed rozpoczęciem współpracy? Podpowiadamy.

NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) to unikalny dla każdego podatnika, 10-cyfrowy identyfikator podatkowy wprowadzony na podstawie Ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Niezbędny w kontaktach z fiskusem, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, innymi organami administracyjnymi, instytucjami finansowymi i prawno-podatkowymi umożliwia identyfikację konkretnej firmy, osoby fizycznej lub podmiotu, który nie ma osobowości prawnej. Nadany raz NIP pozostaje niezmienny przez cały okres prowadzenia działalności, a w przypadku osób fizycznych — przez całe życie.

Numer NIP — kto musi go posiadać?

Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem Numer Identyfikacji Podatkowej powinny posiadać:

  • osoby fizyczne, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą;
  • osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, jednak są podatnikami podatku od towarów i usług (podatku VAT);
  • płatnicy składek ZUS na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;
  • płatnicy podatków;
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej (mogą być to np. spółki jawne, partnerskie, komandytowe czy komandytowo-akcyjne), które na podstawie innych ustaw mają status podatnikó

Numeru NIP nie muszą posiadać natomiast:

  • osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są podatnikami VAT;
  • osoby fizyczne prowadzące działalność nierejestrowaną.

NIP — co oznaczają poszczególne cyfry?

Żadna z cyfr w numerze NIP nie jest przypadkowa. Trzy pierwsze oznaczają kod urzędu skarbowego, który nadał numer. Kolejne 6 to ciąg wygenerowany przez specjalny algorytm. Dziesiąta cyfra jest cyfrą kontrolną, która uwierzytelnia prawidłowość NIP-u.

Jak sprawdzić kontrahenta, posiadając jego NIP?

Choć może się wydawać, że numer NIP przydaje się wyłącznie posiadającemu go podatnikowi, to tylko pozory. Jeśli dysponujesz NIP-em potencjalnego kontrahenta, możesz pozyskać szereg informacji, które pozwolą Ci ograniczyć biznesowe ryzyko i uchronić swoją firmę przed nawiązaniem współpracy z dłużnikiem. Jakie kroki możesz wykonać, aby prześwietlić przyszłego klienta na podstawie NIP-u?

Sprawdzanie NIP — krok po kroku

Krok 1 – sprawdź, czy firma rzeczywiście istnieje, a jej dane i przedmiot działalności zgadzają się z tymi, które zadeklarował przyszły kontrahent.

Sprawdzenie NIP potencjalnego klienta warto rozpocząć od przejrzenia bazy CEiDG (jeśli zamierzasz rozpocząć współpracę z osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą) lub KRS (jeśli zamierzasz rozpocząć współpracę ze spółką prawa handlowego, np. spółką z o.o.). Po wpisaniu numeru NIP w odpowiednim polu dowiesz się m.in.:

  • od kiedy istnieje firma;
  • czy dane adresowe firmy zgadzają się z tymi, które masz od kontrahenta;
  • czym zajmuje się firma — jaki jest główny i dodatkowe przedmioty działalności;
  • czy firma jest obecnie zawieszona lub zamknięta;
  • czy osoba, która ma podpisać z Tobą kontrakt, jest właścicielem działalności lub — w przypadku spółek — osobą upoważnioną do reprezentacji spółki;
  • ile wynosi kapitał zakładowy spółki (dane z KRS).

Krok 2 — sprawdź, czy dane potencjalnego klienta znajdują się na białej liście podatników VAT

Biała lista podatników VAT to rejestr zawierający dane podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Dlaczego warto sprawdzić, czy dane potencjalnego kontrahenta na niej figurują? Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, w przypadku transakcji, których wartość przekracza 15 000 zł brutto, opłacenie faktury na konto inne niż wskazane na białej liście będzie skutkować brakiem możliwości rozliczenia tych środków w kosztach uzyskania przychodu. To jednak nie wszystko. Taki ruch może skutkować także solidarną z kontrahentem odpowiedzialnością za zaległości podatkowe — w proporcjonalnie przypadającej na tę transakcję części podatku.

Krok 3 — sprawdź, czy dane potencjalnego klienta figurują w Rejestrze Dłużników Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor

Brak terminowych płatności ze strony kontrahentów może być dla przedsiębiorcy przyczyną utraty płynności finansowej, problemów z regulowaniem własnych zobowiązań i pogorszeniem wizerunku w oczach pracowników i klientów. Jeśli prowadzisz firmę, przed podpisaniem umowy z nowym klientem sprawdź go w rejestrze dłużników prowadzonym przez BIG InfoMonitor. Skorzystaj w tym celu z systemu Biznes.BIG.pl i sprawdź, czy nie ma tam wpisanych jakichś jego długów. System Biznes.BIG.pl jest dostępny wyłącznie dla przedsiębiorców.

Jak sprawdzić potencjalnego kontrahenta w rejestrze dłużników BIG InfoMonitor?

  • Wejdź na stronę big.pl i wypełnij krótki formularz.
  • Poczekaj na kontakt ze strony specjalisty BIG, który przedstawi dostępne opcje i pomoże wybrać usługi, które najlepiej odpowiedzą na aktualne potrzeby Twojego biznesu.
  • Kiedy otrzymasz zaproszenie do systemu Biznes.BIG.pl, zaloguj się, zaakceptuj ustalone z ekspertem warunki i zaakceptuj umowę ramową
  • Po dopełnieniu formalności zaloguj się na swoje konto i pobierz Raport o Przedsiębiorcy. Dokument zawiera pozytywne i negatywne informacje gospodarcze, czyli informacje o terminowo spłaconych zobowiązanych oraz długach wpisanych do rejestru. Do wygenerowania raportu potrzebny będzie jedynie numer NIP potencjalnego kontrahenta. Dokument możesz pobrać w wersji podstawowej lub rozszerzonej. Jeśli zdecydujesz się na Raport Rozszerzony, niezbędne będzie także uprzednie podpisanie papierowej umowy z BIG-iem oraz uzyskanie zgody sprawdzanego podmiotu na weryfikację jego danych w Biurze Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich. Gotowe wzory upoważnień BIG udostępnia swoim klientom.

Sprawdzenie firmy po NIP-ie to powszechnie stosowany przez przedsiębiorców sposób na zmniejszenie ryzyka towarzyszącego zawarciu umowy z nowym kontrahentem. Zwłaszcza dziś, kiedy na skutek pogarszającej się sytuacji gospodarczej wiele firm zmaga się z finansowymi problemami, takie działanie powinno być nie wyborem, lecz absolutnym standardem.

Artykuł opracowano na zlecenie BIG.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij