Rośnie ilość upadłości – coraz więcej postępowań dla syndyków
Ogłoszenie upadłości konsumenckiej to szansa na uwolnienie się od długów, jeśli nie jesteśmy w stanie ich spłacać. W ubiegłym roku liczba ogłoszonych upadłości konsumenckich sięgnęła 13 tys. W 2021 roku może to być nawet 20 tys.
Według danych z COIG w 2021 r. do końca czerwca 9067 osób ogłosiło upadłość konsumencką. Wszystko wskazuje na to, że upadłości ustabilizowały się na poziomie 1400 – 1600 miesięcznie w porównaniu do roku 2015, gdzie średnia miesięczna liczba upadłości wyniosła 176 spraw.
Istotnym faktem jest też to, że od 1 stycznia 2015 r. do 24 marca 2020 r. połowa wniosków o upadłość była oddalana. Wymogiem ogłoszenia upadłości była przesłanka, która aby nie była zawiniona przez dłużnika (lub nie wynikała z winy dłużnika). Obecnie każde zgłoszenie upadłości przez dłużnika kończy się jej ogłoszeniem, a sąd rozstrzyga w jakiej wysokości i przez jaki okres dłużnik będzie spłacał zobowiązania.
Upadłość – to ratunek
Patrząc na taką liczbę ogłoszonych upadłości, wiele osób pomyśli, że to coś złego. Jest jednak duży pozytywny aspekt tak dużej liczbę postępowań upadłościowych – upadłość pomaga ludziom wrócić ze spirali długów do normalnego życia. – mówi współtwórca oprogramowania dla kancelarii doradcy restrukturyzacyjnego Solvbot, Piotr Sarecki.
Jak nie upadłość, to restrukturyzacja
Coraz popularniejsza staje się też restrukturyzacja firm. Z danych Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, że w pierwszym kwartale 2021 r. otwarto 432 postępowania restrukturyzacyjne. W porównaniu do roku 2019 ta liczba jest 3 razy większa.
Ważną rolę rozegrała ustawa o uproszczonym postępowaniu restrukturyzacyjnym, która weszła w życie 24 czerwca 2020, a z lipcem tego roku została przedłużona na czas nieokreślony.
Ogrom postępowań dla kancelarii doradcy restrukturyzacyjnego
Tak duża ilość postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych sprawiła, że syndycy otrzymali rekordową liczbę spraw do prowadzenia.
Zadaniem syndyka jest niezwłoczne zawiadomienie o upadłości wierzycieli, przystąpienie do sporządzenia spisu inwentarza i oszacowania masy upadłości. Do obowiązku należy również sporządzenie planu likwidacyjnego, sprzedaż majątku upadłego, sporządzenie listy wierzytelności, złożenie sędziemu-komisarzowi sprawozdania z czynności oraz sprawozdania rachunkowego z uzasadnieniem, a także inne czynności.
Aby wspomóc pracę doradców restrukturyzacyjnych i ich kancelarii stworzyliśmy system, który automatyzuje wiele czynności – mówi współzałożyciel Solvbot. System pozwala na przykład sporządzić listę wierzytelności czy wygenerować korespondencję do wierzycieli.
Okazało się, że w dobie rosnącej liczby upadłości, przydaje się również pomoc doradcom w postaci systemów, które usprawniają codzienne obowiązki kancelarie.