Rośnie ilość upadłości – coraz więcej postępowań dla syndyków

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej to szansa na uwolnienie się od długów, jeśli nie jesteśmy w stanie ich spłacać. W ubiegłym roku liczba ogłoszonych upadłości konsumenckich sięgnęła 13 tys. W 2021 roku może to być nawet 20 tys.

Według danych z COIG w 2021 r. do końca czerwca 9067 osób ogłosiło upadłość konsumencką. Wszystko wskazuje na to, że upadłości ustabilizowały się na poziomie 1400 – 1600 miesięcznie w porównaniu do roku 2015, gdzie średnia miesięczna liczba upadłości wyniosła 176 spraw.

Istotnym faktem jest też to, że od 1 stycznia 2015 r. do 24 marca 2020 r. połowa wniosków o upadłość była oddalana. Wymogiem ogłoszenia upadłości była przesłanka, która aby  nie była zawiniona przez dłużnika (lub nie wynikała z winy dłużnika). Obecnie każde zgłoszenie upadłości przez dłużnika kończy się jej ogłoszeniem, a sąd rozstrzyga w jakiej wysokości i przez jaki okres dłużnik będzie spłacał zobowiązania.

Upadłość – to ratunek

Patrząc na taką liczbę ogłoszonych upadłości, wiele osób pomyśli, że to coś złego. Jest jednak duży pozytywny aspekt tak dużej liczbę postępowań upadłościowych – upadłość pomaga ludziom wrócić ze spirali długów do normalnego życia.  – mówi współtwórca oprogramowania dla kancelarii doradcy restrukturyzacyjnego Solvbot, Piotr Sarecki.

Jak nie upadłość, to restrukturyzacja

Coraz popularniejsza staje się też restrukturyzacja firm. Z danych Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, że w pierwszym kwartale 2021 r. otwarto 432 postępowania restrukturyzacyjne. W porównaniu do roku 2019 ta liczba jest 3 razy większa.

Ważną rolę rozegrała ustawa o uproszczonym postępowaniu restrukturyzacyjnym, która weszła w życie 24 czerwca 2020, a z lipcem tego roku została przedłużona na czas nieokreślony.

Ogrom postępowań dla kancelarii doradcy restrukturyzacyjnego

Tak duża ilość postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych sprawiła, że syndycy otrzymali rekordową liczbę spraw do prowadzenia.

Zadaniem syndyka jest niezwłoczne zawiadomienie o upadłości wierzycieli, przystąpienie do sporządzenia spisu inwentarza i oszacowania masy upadłości. Do obowiązku należy również sporządzenie planu likwidacyjnego, sprzedaż majątku upadłego, sporządzenie listy wierzytelności, złożenie sędziemu-komisarzowi sprawozdania z czynności oraz sprawozdania rachunkowego z uzasadnieniem, a także inne czynności.

Aby wspomóc pracę doradców restrukturyzacyjnych i ich kancelarii stworzyliśmy system, który automatyzuje wiele czynności – mówi współzałożyciel Solvbot. System pozwala na przykład sporządzić listę wierzytelności czy wygenerować korespondencję do wierzycieli.

Okazało się, że w dobie rosnącej liczby upadłości, przydaje się również pomoc doradcom w postaci systemów, które usprawniają codzienne obowiązki kancelarie.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij