Zobacz, czym jest i jak powinna wyglądać ochrona marki osobistej!
Aktualnie bardzo wyraźnie możemy zaobserwować jak wzrosło znaczenie wizerunku marki. W zderzeniu z narastającą konkurencją coraz istotniejsza staje się więc jej ochrona prawna. Jest ona istotna zarówno z punktu widzenia małych firm, jak i tych, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku. Marka stanowi identyfikację produktów z danymi przedsiębiorstwami. Za jej pośrednictwem mogą zostać wywołane konkretne skojarzenia, które kreowane są przy pomocy odpowiednich działań marketingowych. Wkładając w to dużo wysiłku, zaangażowania, a także kapitału, warto zastanowić się nad jej ochroną, tak aby nasze działania nie poszły na marne. Niestety bardzo często możemy spotkać się z nieuczciwymi praktykami konkurencji, która usilnie próbuje zaszkodzić wykreowanemu wizerunkowi. Może się to odbywać na wiele sposobów, w tym między innymi poprzez podszywanie się pod naszą markę. Celem jest stworzenie wśród konsumentów przeświadczenia, że dany produkt pochodzi od konkretnej i cenionej firmy, natomiast w rzeczywistości nie jest to prawdą. Mniejsze przedsiębiorstwa, które są dopiero na początku swojej drogi mogą spotkać się z działalnością większych, które chcą negatywnie wpłynąć na możliwości jej rozwoju. Z uwagi na to, jak najwcześniej powinniśmy podjąć odpowiednie kroki w celu niedopuszczenia do niepożądanej utraty praw do marki.
Dobra osobiste spółki kontra osób fizycznych
Istnieje pewna różnica pomiędzy dobrami osobistymi spółki, a dobrami osobistymi osób fizycznych. Oczywiście przysługują one na tej samej podstawie w przypadku obydwu z nich, jednak odmienne są przedmioty ochrony. Czym są dobra osobiste? To między innymi zdrowie, wolność, tajemnica korespondencji, swoboda sumienia, wizerunek czy jakakolwiek twórczość. Część z tych zagadnień możemy utożsamić ze spółką, jednak nie wszystkie, z uwagi na swój charakter, mogą być im należne. W żaden sposób nie możemy powiedzieć, że byt prawny ma zdrowie, życie czy swobodę sumienia. Warto także podkreślić, że nie istnieje żaden pełny katalog takich dóbr. Tak więc jest on ciągle otwarty i możliwym jest jego rozszerzanie. W sytuacji, gdy prawa spółki są naruszane, możemy zastanowić się czy w tym samym momencie nie doszło do naruszenia dóbr osobistych. Dzięki temu, będziemy mogli podjąć odpowiednie i skuteczne kroki w celu jak najlepszej ochrony marki osobistej. Tutaj bardzo ważną kwestią jest obiektywizm, którym powinniśmy się kierować. Z tego powodu warto, aby to kancelaria prawnicza zajęła się ustalaniem rzeczywiście zaistniałych przesłanek.
Rejestracja znaku towarowego
Najskuteczniejszym sposobem ochrony przed nieuczciwą konkurencją jest rejestracja znaku towarowego. Należy zrobić to w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli chcemy aby był on chroniony na terenie naszego kraju. Jest ona udzielana na podstawie ustawy do prawa własności przemysłowej. Warto podkreślić, że charakteryzuje się ona kryterium czasowym i terytorialnym, dlatego nie możemy zapomnieć o regularnym przedłużaniu ochrony. Trwa ona 10 lat, a po tym czasie, jeśli w dalszym ciągu chcemy aby znak towarowy był zarejestrowany, jesteśmy zobowiązani do uiszczenia opłaty w wysokości 400 złotych. Mamy również możliwość wystąpienia o ochronę regionalną w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego z siedzibą w Alicante w Hiszpanii. Jeśli natomiast interesuje nas zabezpieczenie na poziomie międzynarodowym powinniśmy zgłosić się do Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Genewie.
Regulacje prawne
Prawa to firmy to wyjątkowo istotny temat, dlatego są uregulowane nie tylko za pośrednictwem Kodeksu cywilnego. Została stworzona również ustawa o zwalczaniu czynów nieuczciwej konkurencji. Mówi ona o tym, że ochronie podlega nie tylko sama firma, ale także nazwa, skrót literowy czy jakikolwiek inny element będący charakterystycznym dla danego przedsiębiorcy. Odnosząc się do artykułu 10 tejże ustawy za czyn nieuczciwej konkurencji możemy uznać oznaczenia towarów bądź usług wprowadzające konsumentów w błąd. Mogą być to celowe działania w związku z pochodzeniem, ilością, jakością czy jakimikolwiek innymi aspektami, które są istotne. W jego skład wchodzi również ukrywanie ryzyka, które niesie za sobą korzystanie z danych towarów czy usług. Warto, aby to kancelaria prawnicza wnosiła roszczenia z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji. Dzięki temu, zyskamy pewność, że przebieg całego procesu będzie skuteczny i satysfakcjonujący.